Suomessa on muutama suuri internet-palveluntarjoaja ja joskus saattaa olla hankalaa valita niistä itselleen se paras mahdollinen operaattori. Mitä asioita tulisi ottaa huomioon internet–palveluntarjoajaa valitessa? Jatka lukemista, niin kerromme.
Kaikki meistä tietää, että netin nopeus vaihtelee hyvin paljon maasta riippuen mutta ei välttämättä sitä, että siinä on suuria eroja myös ihan Suomen rajojen sisäpuolella. Keskimäärin operaattoreiden väliset nopeuserot ovat pieniä, mutta sen sijaan alueelliset erot ovat joskus todellakin suuria. Kannattaa muistaa operaattoria valitessa, että jollekin toiselle parhaiten sopiva palveluntarjoaja ei välttämättä ole sopivin sinulle. Tarpeet nimittäin vaihtelevat, kuin myös eri operaattoreiden tarjoamat palvelut.
Mobiililaajakaista ja liittymän valinta voi olla aikaa vievää puuhaa, joten kerromme seuraavassa parhaat vinkit, jotka kannattaa ottaa valinnassa huomioon.
Netin nopeus
Niin kuin sanottu, yksi nopeuteen vaikuttava tekijä on sijainti. Konsulttiyhtiö Omnitele, joka on yksityinen matkaviestinverkkojen toimintaan ja niiden kehittämiseen erikoistunut yhtiö, tutki mobiiliverkkojen nopeutta kymmenessä Suomen suurimmassa kaupungissa marraskuussa 2020. Sekä DNA:n, Telian ja Elisan valikoimasta mittaukseen valittiin nopein kuluttajille tarjolla oleva liittymä. Mittauksen tulokset sekä operaattoreiden tulojärjestys vaihteli alueittain, vaikka keskimääräinen nopeus olikin verraten hyvin tasainen. Voit lukea koko raportin täältä.
Näin ollen siis se, mikä operaattoreista on nopein, riippuu paljon kuluttajan sijainnista. Tämän vuoksi kannattaa selvittää operaattoria valitessa netin nopeus esimerkiksi tekemällä netin nopeustesti. Palveluntarjoajilta löytyy omia testejä, kuin myös netistä löytyy puolueettomia testejä, joilla voit mitata nopeuden vain minuutissa. Kannattaa tehdä testi muutaman kerran eri vuorokauden aikoina, koska nopeuteen vaikuttaa esimerkiksi se, kuinka moni ihminen käyttää nettiä samaan aikaan. Yleensä yöllä nettiyhteys on nopeimmillaan, kun käyttäjiä on vähiten.
Palveluntarjoajan tulisi aina ilmoittaa liittymäoston yhteydessä kuluttajalle liittymän nopeuden vaihteluväli, mutta näin ei suinkaan monesti ole. Sen vuoksi sitä kannattaa muistaa kysyä ennen ostoa sekä muistaa se, että liittymän maksiminopeus ei suinkaan ole se nopeus, jolla netti koko ajan toimii vaan siihen vaikuttaa juurikin esimerkiksi jo mainittu netin kuormitus, eli kuinka monta käyttäjää verkossa on samanaikaisesti.
Asiakaspalvelun laatu ja nopeus
Tämä ei ehkä ensimmäisenä tule mieleen internet-palveluntarjoajaa valitessa, mutta kun kohtaat nettisi kanssa ensimmäisen ongelman toivot tietenkin, että saat nopeasti siihen apua, eikö? Varsinkin jos työntekosi on riippuvainen nettiyhteydestä, kannattaa hieman tutustua etukäteen siihen, millaisia kanavia kyseinen palveluntarjoaja käyttää ongelmatilanteissa; saatko esimerkiksi avun chatista saman tien, vai joudutko jonottaa pitkään puhelimen päässä, ennen kuin saat apua. Tässä auttaa tietenkin muiden asiakkaiden arvostelut ja kokemukset, joten kannattaa tutustua niihin ennen ostopäätöstä.
Hinta
Kukapa ei haluaisi parhaan mahdollisen hinnan liittymälleen? Puhelinoperaattoreiden hinnoittelussa on se ongelma, että ne saattavat vaihdella hyvinkin paljon. Usein kuluttajan tulee nähdä jonkin verran vaivaa sen eteen, että saa parhaan tarjouksen haluamalleen liittymälle. Selvitä siis ensin tarpeesi liittymän suhteen, millaisen nopeuden haluat ja mitä muita palveluita mahdollisesti tarvitset, ja kilpailuta sen jälkeen muutama eri operaattori.
Mikäli asut esimerkiksi syrjäseudulla, missä netin nopeus voi vaihdella suuresti eri operaattoreiden välillä, ei vaihtoehtoja välttämättä ole niin paljon, mikäli haluat nopeimman, mahdollisen netin. Mieti siis tarkkaan ennen valintaa, mitä liittymältäsi haluat, sillä hintakin on edullisempi mitä hitaampi yhteys on ja päinvastoin. Perus nettisurffailuun riittää esimerkiksi oikein hyvin jokin perus liittymä, mutta tottakai operaattori yrittää aina tarjota kuluttajalle etusijalla sitä nopeinta, kalleinta liittymää.
Hinnoittelussa kannattaa ottaa huomioon tietenkin myös se, tarjoaako operaattori esimerkiksi S-bonuksia tai muita etuja, joista sinulle asiakkaana voi olla hyötyä.